Toimintasuunnitelma 2023

1. Tavoitteet: Yhdistyksen tavoitteena on tarjota sipoolaisille lapsiperheille toimintaa ja tukea arjen eri tilanteisiin tuottamalla ja organisoimalla palveluja ja tapahtumia. Yhdistys haluaa tarjota iloa ja onnistumisen kokemuksia kaikille perheille ja erityisesti vähävaraisille perheille. Yhdistys tekee yhteistyötä muiden sipoolaisten yhdistysten tai tahojen kanssa. Yhdistys vahvistaa perhekummi- ja ystävätoimintaa piirin linjanvedon mukaisesti.
  2.  Kokoukset: Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidetään viimeistään huhtikuussa ja sääntömääräinen syyskokous viimeistään joulukuussa. Hallituksen kokouksia pidetään tarpeen mukaan noin kerran kuukaudessa.
  3. Tiedottaminen:
  • Jäsenkirjeet

Jäsenvastaava ja tiedotusvastaava laativat jäsenkirjeet vähintään kaksi kertaa vuodessa yhdessä puheenjohtajan ja sihteerin kanssa.

• Tiedotuskanavat

Tapahtumista ja toiminnasta tiedotetaan aina yhdistyksen facebook- tai nettisivuilla ja tarvittaessa esim. paikallislehdessä tai mainoksilla.

• Uusien jäsenien huomioiminen

Uusille jäsenille pyritään lähettämään sähköposti, jossa kerrotaan sekä Sipoon yhdistyksen toiminnasta että vapaaehtoistoiminnasta yleensä.

• Kolumnit

Yhdistyksen puheenjohtaja pyrkii kirjoittamaan MLL-henkisiä kolumneja paikallislehteen

• Jäsenlehti

Yhdistys tilaa MLL:n Lapsemme-jäsenlehden paikallisiin neuvoloihin ja kirjastoihin.

4. Koulutukset

Hallituksen jäsenillä ja yhdistyksen aktiivijäsenillä on mahdollisuus osallistua koulutuspäiviin ja muuhun yhdistystoimintaan, esim. yhdistystapaamisiin ja koulutuksiin. Osallistumispäätös tehdään tapauskohtaisesti.

5. Kerhot

·         Perhekahvilat

Perhekahvilat ovat avoinna lapsiperheiden kohtaamispaikkana kerran viikossa Söderkullassa ja Nikkilässä. Lisäksi pyritään pitämään ilta-kahvilaa Söderkullassa.

·         Perheliikuntakerhot

Perheliikuntakerhot (nassikkapaini, taaperojumppa, taaperopeuhu, juniorijumppa, tanssitan vauvaa tms.) jatkavat ja tarpeen mukaan perustetaan uusia ryhmiä, jos saadaan vetäjiä tai tiloja.

·         Isä-lapsikerho

Pyritään aloittamaan isä-lapsitoiminta, heti kun saadaan sopiva vetäjä kerholle, voidaan aloittaa yksittäisestä tapahtumasta.

·         Nuorisotoiminta

Pyritään järjestämään tapahtumia ja tempauksia myös nuorisolle.

·         Heppailo

Pyritään järjestämään eläinavusteista toimintaa erilaisille ryhmille.

6. Tapahtumat

·         Äiti-tytär ilta

Pyritään järjestämään varhaisteineille ja äideille perinteinen yhteinen ilta, paikalla asiantuntijoita, esittelijöitä ja tarjolla yhteistä hyvinvointia. Ajankohtana on kevät.

·         Isä-lapsi-tapahtuma

Pyritään järjestämään iseille ja lapsille sopiva tapahtuma.

·         Lapsen oikeuksien päivä

Pyritään järjestämään marraskuussa lapsen oikeuksien päivän aikaan tapahtuma lapsille. Tapahtumassa voi olla esimerkiksi teatteriesitys ja muuta koko perheen ohjelmaa.

·         Kirpputori

Kirpputoritapahtumat jatkuvat tarpeen mukaan. Toimimme tarvittaessa eri yhteistyötahojen

kanssa.

7. Yhteistyö koulujen kanssa

·         Tukioppilastoiminta

Tuetaan Sipoon suomenkielisten yläkoulujen tukioppilastoimintaa ja esitellään MLL:n koulutuspakettia tukioppilaille ja heidän ohjaajilleen.

·         Suojatiepäivystys

Pyritään järjestämään suojatiepäivystystä tarvittaessa koulujen alkaessa alakoulujen lähistöllä.

·         Stipendit

Suomenkielisten alakoulujen oppilaille jaetaan keväisin stipendit. Stipendin saajan kriteerit määritellään keväällä. Palkitaan myös yläkoulujen tukioppilaiden puheenjohtajat stipendillä.

8. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

Jatketaan aktiivista yhteistyötä Sipoon kunnan perhepalvelukeskuksen ja neuvoloiden kanssa. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan yhteistyötä seurakunnan, sipoolaisten yhdistysten ja yritysten kanssa.

9. Hyvää mieltä jouluna

·         Hyvä joulumieli –kampanja

Toimimme MLL:n kampanjan linkkinä Sipoon kunnan sosiaalitoimeen ja Sipoon seurakuntiin välittämällä lahjakortteja vähävaraisille sipoolaisille lapsiperheille.

·         Lahja Lapselle -keräys

Aloitetaan marraskuussa kampanja, jossa viedään pakettikortteja notkuvat joulukuuset Sipoon kirjastoihin. Pakettikortteja voivat hakea kaikki sipoolaiset ja lahjoittaa korttiin sopiva lahja tarvitsevalle lapselle. Kampanjasta saadut lahjat toimitetaan Sipoon seurakuntien ja sosiaalitoimen kautta vähäosaisille lapsille ja nuorille.

10. Varainkeräykset

Osallistutaan liiton keräyksiin tarpeen ja harkinnan mukaan. Lisäksi yhdistys hakee avustuksia muilta yleishyödyllisiltä toimijoilta.